Prošao sam puno vinskih festivala i mislim da mjesto održavanja niti na jedan festival nema takav utjecaj kao na Zagreb VINOcom. Hotel Esplanade ima kultni status u Zagrebu, a mislim i puno šire... Jednostavno, Zagreb VINOcom ne mogu zamisliti u drugom ambijentu. Naravno, to je samo moje razmišljanje i to vrlo subjektivno. Zašto je Esplanade tako posebna lokacija? Dalo bi se tu puno pričati, ali ja ću to malo skratiti. Dakle, dok je vrhunac luksuza bio slavni vlak Orient Express, a tada su, čini mi se, ljudi uživali u životu više nego danas, jedna od stanica tog slavnog vlaka bio je i Zagreb. Grad tada nije imao adekvatno mjesto gdje bi odsjedala takva elita pa je za te potrebe sagrađena Esplanada. Napravljena je prvenstveno za užitak. Tako se ponašalo osoblje nekad, ali i danas. U Esplanadi vlada duh glamura i hedonizma; ona nikad nje bila samo hotel, Esplanade je kult i uvijek će to biti.
Zato ne mogu zamisliti VINOcom u drugom ambijentu, jer to je festival hedonizma u predblagdansko vrijeme i zato je to fantastična simbioza. Tako da vjerujem kako je profesor Dropuljić izabrao najbolji mogući ambijent za svoj festival, a kako od najboljih treba učiti tako smo i mi održavanje svoje godišnje nagrade G.E.T. Awards - Bijeli grozd za vinski turizam smjestili također u Esplanadu.
Znam da je ovo pomalo dugačak i čudan uvod za priču o VINOcomu, ali htio sam to naglasiti jer mislim da je bitno, a i da ukažem svim organizatorima sličnih događanja koliko je odabir mjesta bitan.
Dakle, VINOcom. Pa mogu reći da je ovogodišnji VINOcom možda najbolji do sada. Znam da se mnogi neće složiti s ovakvom mojom tvrdnjom, ali eto nekih argumenata...
Cijena karte konačno je dignuta na pristojnu razinu, mada ni 50 kuna više ne bi bilo puno. To je dovelo ipak do toga da se malo profilirala publika i bilo je puno manje onih ljudi koji su došli 'dobro popiti za male pare', a ostala je ekipa koju vino stvarno zanima. To sam čuo od nekoliko vinara koji su ostali ugodno iznenađeni kvalitetom publike. Još uvijek to nije publika od koje će većina njih kupovati boce od 500, 600 ili 1000 kuna, ali takvih je malo općenito u našoj državi. Druga bitna stvar - bilo je gužve, ali ipak podnošljivo. Dakle, publike je bilo nešto manje, ali je bila kvalitetnija; time su svi na dobitku.
Još jedan bitan detalj: ove godine nije bilo dozvoljeno postavljanje pingvina ili roll-up bannera i to je odličan potez. Odličan iz dva razloga. Prvo, bez njih je ipak bolje strujanje zraka, a drugi je razlog taj što je ovako postava festivala izgledala puno ljepše - elegantnije i preglednije.
Netko je od kolega napisao kako je festival preglomazan pa se ne može sve probati. Niti nije poanta da baš sve probate. Odredite si što želite probati i držite se toga, jer čisto sumnjam da možete sve probati u recimo Meranu, na Vinitaly ili na Proweinu u Düsseldorfu. Jer, upravo to - ovo je festival, a ne pučka veselica. Ali dobro, festivalska publika kod nas se polako školuje i sve je bolja.
Organizacija na nivou, kao i uvijek. Previše utakmica ima profesor u nogama da bi pao na nekim sitnicama. Da, i rekonstrukcija radionica je urodila plodom; bilo ih je manje, ali su bile dobre i organizirane i za taj potez - sve pohvale.
Na ovom VINOcomu dogovarali su se i neki poslovi (eto i mi smo dogovorili neke stvari); to je prije bilo znatno teže, prvenstveno zbog gužve. Ne znam je li to moguće, prvenstveno iz financijskih razloga, ali bilo bi dobro recimo u petak od 11 do 16, napraviti biznis dan, tako da mogu ući samo ljudi iz struke - novinari, trgovci, ugostitelji i naravno pokušati sa zemljom partnerom dogovoriti dolazak određenog broja njihovih distributera, a zadnja dva sata uz nešto nižu cijenu karte otvoriti za javnost. Ponavljam, ne znam je li to moguće, ali bilo bi lijepo i korisno.
Čuo sam komentare kako nisu bile prisutne neke značajnije vinarije iz Hrvatske. Smatram da od toga ne treba praviti veliku priču... OK, nisu bile one, došle su neke druge, manje poznate; možda upravo te nove postanu buduće zvijezde. Svatko ima pravo odlučiti gdje će izlagati; možda su jednostavno uzeli pauzu ili su imali drugih obaveza, ali ako mislite sniziti ocjenu festivalu jer na njemu nije bilo 10-ak vinara, a bilo je preko 300 drugih, tada ste na krivom putu.
Primijetili ste da u ovom tekstu nisam spomenuo ni jednog izlagača, a bilo je stvarno fantastičnih. Nisam ih spomenuo iz dva razloga. Prvi je da je ovo je tekst o Zagreb VINOcomu i vi, koji ste bili, vidjeli ste koliko je odličnih vina i delicija bilo. Vi koji niste bili, dođite sljedeće godine da vidite tko je sve na VINOcomu. Drugi razlog je... Kada bih sada od 300- tinjak izlagača, s kojima sam se odlično družio dva dana, izdvojio njih 10-ak, koliko mi ih stane u tekst, rekao bih sam sebi da sam bezobrazan i ne bih se osjećao dobro, a to ne želim. Želim se već sada veseliti sljedećem Zagreb VINOcomu.
P.S. Popis izlagača 13. Zagreb VINOcoma možete naći na službenoj web stranici festivala.