Zašto vidim čašu kao pojam hedonizma? Pa evo, vrlo je jednostavno.
Dakle, znamo da se staklo kao takvo proizvodilo još tamo u doba starih Rimljana i Grka, vjerojatno su i oni imali staklene posude iz kojih su pili i naravno, upotrebljavali su staklo kao ukras. Dosta kasnije, staklo doživljava svoju renesansu i tako sve do danas, kada je staklo svuda oko nas. Neke stvari jednostavno i ne primjećujemo, ali da, staklo je velik dio našeg života.
No, vratimo se mi čašama. Dakle, čaša ima svoju upotrebnu vrijednost, ima izuzetnu ljepotu, proizvodi poseban zvuk prilikom kucanja u zdravicama. Koristimo ju u svakodnevnom životnom situacijama; recimo, pijemo vodu. Čašom se služimo i na posebnim večerama ili ručkovima, ali i na prijateljskim druženjima. Na kraju, vrhunske vinske čaše su pomalo kao ljudi - čvrste su i postojane, a opet tako krhke i lomljive.
Sve ovo što sam nabrojao o čašama, možemo doživjeti svuda oko nas, ali nigdje nisam doživio tako izražajno i na tako malom području, kao u Rogaškoj Slatini.
Kroz samu Rogašku Slatinu provela nas je Melita Stiplošek iz Javnog zavoda za turizam i kulturu Rogaške Slatine. Prošetali smo promenadnim parkom, posjetili velebnu Kristalnu dvoranu u Grand hotelu Rogaška, prošli kraj paviljona Tempel koji je sagrađen iznad nekadašnjeg starog rogaškog izvora, otkrili što je srž turizma u Rogaškoj Slatini i posjetili Anin dvor - kulturno turističko središte u kojem smo šetnjom kroz tematska područja doživjeli povijest Rogaške Slatine, osjetili tradiciju grada i upoznali glavne atrakcije Rogaške Slatine. Zbirka stakla, bogata zbirka predmeta koje je skupio Nani Poljanec, izlog drveća i zbirka vode zanimljivi su i intrigantni dijelovi ovog centra koji se ne daju opisati; treba ih doživjeti.
Foto galerija (Rogaška Slatina):
No vratimo se mi čašama; točnije, na početak, a to je, naravno, proizvodnja čaša.
Dakle, staklarna Rogaška. Proizvodnja stakla u Rogaškoj počinje prije više od 350 godina, kada se time bavilo više obitelji u jednostavnim staklopuhačkim postrojenjima, takozvanim glažutama. Staklarna je 1927. godine započela s proizvodnjom na istoj lokaciji gdje se nalazi i danas. Od samog početka je uspješno izvozila većinu proizvoda, prije svega u SAD - već od 1930., njihovi su se proizvodi nalazili na policama Bloomingdale’sa. U drugoj polovici 20. stoljeća dokazali su se kao vrlo uspješan partner prestižnim stranim brendovima, a danas, uz to, intenzivno grade prepoznatljiv imidž slovenskog brenda Rogaška.
Da, impresivna povijest, velika tradicija i veliko umijeće, ali ono što je najzanimljivije, to je način proizvodnje. Ljudi su izmislili štošta - razne strojeve, rakete i sto čuda, ali način rada kada je u pitanju puhanje stakla, nije se bitno promijenio u zadnjih 100 - 150 godina. Vjerojatno se drastično poboljšala sama peć za staklo i razni post proizvodni procesi, ali samo puhanje još uvijek se radi pomoću metalne cijevi i par drvenih pomagala koja su stalno u vodi, a to što ti ljudi rade, to je čudo. Malokad sam ostao tako zapanjen nečijim radom. Puhač uzme komad smjese rastaljenog stakla na vrhu metalnog štapa kroz koji puše, oblikuje to uz pomoć, recimo to, nekakvog drvenog kalupa, ali to - kalup - je prilično uvjetno rečeno. Takav poluproizvod dodaje sljedećem kolegi, koji iz još malo smjese ručno izvuče elegantnu nožicu, a treći u nizu napravi dno na kojem čaša stoji i ono najbitnije - kasnije, kad ih gledate, sve su iste. Puhanje stakla definitivno je umjetnost. Kasnije, naravno slijedi poliranje, brušenje i razne faze uljepšavanja.
Danas čaše gledam sasvim drugim očima.
Foto galerija (Staklarna Rogaška, proizvodnja stakla):
Nas je kroz faze proizvodnje u staklarni proveo prodajni menadžer Sašo Ilić, ali ovakav obilazak nije rezerviran samo za rijetke - za turistički obilazak staklarne može se prijaviti svatko zainteresiran.
Iznimna kvaliteta sirovine, ručni rad i velika predanost poslu svih tisuću i nešto radnika doveli su staklarnu Rogaška tu gdje je danas - brend prepoznatljiv i cijenjen diljem svijeta. Protokol Republike Slovenije njihov kristal s ponosom poklanja svjetskim vođama, cijene ga pobjednici mnogih kulinarskih i sportskih natjecanja, izbora ljepote... Brend Rogaška poznaju i vesele mu se u Hollywoodu, a i u Hrvatskoj - tu su Porin, Dora, Bijeli grozd... Kad je riječ o maloprodaji, kupnja proizvoda od kristala i kristalina Rogaška moguća je u nekom od mnogih dućana diljem Slovenije i u tvorničkoj prodavaonici Staklane Rogaška. Uskoro, možda, i u Zagrebu.
Foto galerija (Staklarna Rogaška, proizvodi od kristala):
Dakle, proizveli smo čašu. Kada ju prvi puta vidimo, prvo uočimo njenu ljepotu i sjaj.
Shodno tome, pomislite kako i vaše ruke moraju biti njegovane i lijepe, kao i ta čaša. Možda i ne samo ruke.
Pa dragi moji, nedaleko (jer u Rogaškoj ništa nije daleko) nalazi se poznata kozmetička kuća Afrodita, koja već više od 46 godina zadovoljava želje, potrebe i očekivanja krajnjih i profesionalnih korisnika, a sudeći po rezultatima na globalnim tržištima - ide im to dobro. Osnivačica i direktorica Danica Zorin Mijošek i voditeljica marketinga Mišela Firšt Vučenović predstavile su nam tvrtku i dio asortimana koji broji oko 600 proizvoda.
Osim ženske i svakodnevne kozmetike, puno rade i na razvoju muške linije. Izvoze u više od 20 zemalja (čak i u Ujedinjene Arapske Emirate gdje im je najprodavanija profesionalna linija Gold, s česticama 24-karatnog zlata), a u prostoru regije glavno im je tržište Zagreb. U sklopu proizvodnje, u Rogaškoj Slatini, imaju i prodajno mjesto te beauty centar na 700 kvadrata u kojem uz tretmane nude i usluge estetske i zdravstvene dermatologije.
Nakon nekoliko tretmana, vidjet ćete da vam čaša bolje stoji u ruci; nekako se naviknete na hedonizam.
O, da - i briga o sebi je hedonizam.
Kad smo već kod brige o sebi, naravno da ćete u Rogaškoj posjetiti i Medicinski centar. To je multifunkcionalni centar koji na jednom mjestu pruža čitav niz zdravstvenih usluga - od preventivnih pregleda, dijagnoza i analiza, preko kardio i estetske kirurgije, do rehabilitacije i fizioterapije.
Ono po čemu su najpoznatiji, to je svakako Donat Mg koji tamo pijete s izvora, a naravno - pijete ga iz čaše. Donat Mg je prirodna mineralna voda najbogatija magnezijem, zbog kojeg povoljno djeluje na probavu, a poznato je da magnezij pridonosi smanjenju umora i iscrpljenosti, ravnoteži elektrolita te radu mišićnog i živčanog sustava, kao i očuvanju zdravih kostiju i zuba. Donat Mg se može se kupiti i u trgovinama.
Eto, pili smo vodu iz čaše i to iz zdravstvenih razloga i preventivnih - i briga o svojem zdravlju je hedonizam, jer ako ste bolesni nema ni hedonizma.
Koliko ste puta slušali zvuk čaše prilikom nazdravljanja? Da, zvuk... To je posebna priča. Zvuk vjetra, mora, šuma lišća, glazba... Zvuk nas definitivno očarava.
Ako želite doživjeti zvuk na drugačiji način, tada u Rogaškoj posjetite ekipu iz tvrtke Škrabl.
Pitate li se što je Škrabl? E, pa oni proizvode orgulje. Skoro da nema države u kojoj nisu barem jedne orgulje koje su oni ili napravili nove ili barem restaurirali. Spadaju među tri najveća proizvođača u svijetu, a za zainteresirane organiziraju obilazak proizvodnje i prezentaciju. Kada nam je mladi Andrej Peperko, tehnički menadžer, krenuo objašnjavati princip rada orgulja, a samim time i proizvodnje, do drugog koraka (od njih desetak) smo se svi već pogubili. Stvarno iznimno umijeće - jedna od najfascinantnijih stvari koje sam vidio. Neću vam sad pisati o materijalima i načinu proizvodnje; i tu je još uvijek dosta manualnog rada, a koga zanima više može to naći na njihovoj web stranici. Svakako se isplati i posjetiti ih. Mogu samo reći da je svirati orgulje izrazito komplicirano; imate do tri manuale koje imaju po 64 tipke pa nekoliko desetaka registara čijim povlačenjem odabirete kako će orgulje zvučati i imate 15 - 20 pedala kojima... E, tu sam se pogubio. To je što se tiče sviranja, a zamislite kako li je - napraviti orgulje.
Zvuk je čudo, da, a čaša daje poseban zvuk. I to je hedonizam.
Na samom kraju prikaza Rogaške na moj način, imamo i četiri hotelske i gastro priče.
Prvo, restoran Kaiser u sklopu hotela Sava. Kaiser spada među 10 top restorana u Sloveniji i doista je odličan, prestižni restoran, sa školovanim osobljem, dobrom vinskom kartom, jako lijepo osmišljenim i izbalansiran jelima. Bogatu paletu modernih jela obogaćuje riznica vrhunskih vina, u kojoj s ponosom čuvaju preko 190 različitih etiketa najboljih vinskih boca i destilata na svijetu. Ni lagani šou im nije stran, što se vidi po prezentaciji deserta. Čokoladnu kuglu otvaraju pred vama prelijevanjem rastopljene čokolade po njoj.
Foto galerija (Rogaška Slatina, restoran Kaiser, Grand Hotel Sava**** superior):
Grand Hotel Sava**** superior je raskošan hotel za opuštanje iz snova. Imaju velik izbor udobnih soba i wellness centar koji omogućava potpuno opuštanje tijela i duha u prostorijama s dozom duge tradicije Rogaške Slatine. Dobro je napomenuti da se ovaj hotel ponosi i kongresnim centrom koji prima do 300 ljudi (pojedine dvorane primaju do 100 osoba) te nudi prvorazrednu kombinaciju radnog dijela i opuštanja.
Atlantida Boutique hotel***** je novi hotel u Rogaškoj Slatini, modernog dizajna, jedini luksuzan hotel te vrste u okolici. Kao svoje najveće prednosti, osim blagodati koje pruža sama lokacija, ističu iskrenu brigu za gosta i njegovu udobnost te iznimnu kvalitetu usluga s individualnim pristupom.
Imamo tu i restoran Jurg, vrlo dobar restoran za izlaske obiteljskog karaktera ili, recimo, za poslovne ručkove. Malo izvan same Rogaške Slatine, u naselju po kojem je i dobio ime, restoran je izrazito ugodnog ambijenta, pomalo opuštajuće atmosfere. Osoblje je vrlo ljubazno, ali i školovano i, što je vrlo važno - doista uigran tim.
Hrana je vrlo ukusna i praćena finima vinima.
Foto galerija (Rogaška Slatina, restoran Jurg):
Sve u svemu, izborom ovog restorana sigurno nećete pogriješiti.
Na kraju, imamo i seljačko gospodarstvo Pomona. Za ovakav tip objekta izuzetno su dobro uređene i opremljene komforne sobe, a restoran u skladu s pojmom seoskog domaćinstva ima fantastičnu terasu pod brajdom (vinovom lozom).
Ima tu i sauna te vanjski bazen iza glavnog objekta, tako da je priča zaokružena.
Planiraju još, u sklopu imanja, otvoriti muzej u staroj djedovoj kući, vinoteku u kojoj će predstavljati slovenske vinare koji nude i smještaj te trgovinu u kojoj će prodavati eko džemove, sušeno voće, liker i rakije te sokove iz vlastite proizvodnje. U sklopu gospodarstva Janko Zupanec ima i voćnjak u kojem ima 3000 stabala krušaka te nešto malo jabuka i šljiva, a eko proizvode poslužuje gostima na imanju.
Hrana - prava domaća, za prste polizat' i iznenađujuće dobar izbor vina. Idealna prilika za opustiti se s prijateljima, onako, neobavezno ili pak za miran, romantični vikend.
Foto galerija (Rogaška Slatina, seljačko gospodarstvo Pomona):
Pitanje je - što povezuje ove, potpuno različite objekte?
Prvo, svi su Rogaškoj Slatini, to je jasno.
Drugo, svi imaju neke, manje ili veće, veze sa spa tretmanima, jer cijela Rogaška Slatina je veliki spa i detox centar.
Treća, nama najvažnija stvar - povezuju ih čaše. Sva ova mjesta imaju vrhunske vinske čaše iz staklarne Rogaška. Bez obzira na nivo i zvjezdice, vinske čaše moraju biti vrhunske. To je hedonizam.
Možda, na kraju, još par sitnica.
Rogaška Slatina bila je omiljeno izletište Zagrepčana. Čak i jedan hotel nosi ime Zagreb. Trenutno je to manje izraženo, vjerojatno zbog financijske situacije kod nas.
Začetnik i glavni "krivac" za takav razvoj Rogaške je grof Petar Zrinski, koji se došavši u lov na ovo područje žalio na želučane tegobe. Domaći su mu ljudi preporučili da pije njihovu vodu, današnji Donat Mg i to u određenim vremenskim intervalima. Od toga mu je bilo osjetno bolje te je on po cijelom carstvu, do Beča i dalje, proširio glas o ovoj čudesnoj vodi. Tako je počeo turizam u Rogaškoj Slatini.
I sad vi meni recite da čaša nije, možda i najveći, simbol hedonizma?