Frank Gehry, jedan od najvažnijih živućih arhitekata, pomalo je slučajno bitno utjecao na moj profesionalni razvoj. No tko poznaje moj stvaralački opus, zna da moj izričaj nije ni sličan razigranoj estetici Gehryja.
Utjecaj je bio puno suptilniji i sadržan u par rečenica izrečenih na jednom predavanju u Beču, negdje ’91., ’92. Veliki mag, tada u pedesetima, reče, onako usput na samom početku predavanja, otprilike ovako: "svaki put kad započinjem novi projekt, par noći oka ne mogu sklopiti od brige kako da krenem, a onda se sve nekako složi samo od sebe i projekt krene svojim tokom..."
Spominjem ovu crticu, jer je tema današnje kolumne jedna nestvarna vinarija, hotel, restoran i kušaonica koju je Frenk Gehry projektirao za vinariju "Marques de Riscal" u srcu Rioje, Španjolska.
Pozicionirana na samom rubu mjesta, uz stare podrume, zgrada hotela i kušaona plijene izričajem koji formom i bojom asocira na vinovu lozu. Ovaj hipertrofirani grozd je stvorio izuzetno snažnu asocijativnu sliku i pogurnuo tradicionalnu vinariju prema 22. stoljeću.
Interijerom dominira crvena, boja koja asocira na boju proizvoda.
Hotel je spojen s podrumima staklenim hodnikom kroz vinograde, a oni su opet u svakom trenutku prisutni u vizurama.
Stari podrumi, odnosno prostori za skladištenje vina prije transporta, su naravno u potpunosti uklopljeni u cjelokupni doživljaj, a bačve i arhiva boca daju uvid u stoljetnu tradiciju vinarije.
U Rioji Marques de Riscal ima 8 etiketa od kojih je samo jedna rosé; sorta koja prevladava je tempranillo. Cijene vina kreću se od 70 kn do 450 kn, a prevladava solidna mas-produkcija, no najsnažniji iskorak je ova vinarija učinila upravo ovim nevjerojatnim projektom 2006. godine.
Zaključno, ponovno naglašavam prostor za tasting, koji je otvoren prema podrumu, a daje savršene uvjete za prezentaciju te time za kvalitetan direktni marketing, jer - što više ljudi upozna vina, to ih više konzumira.