Utorak, 22 Srpanj 2014

1. G.E.T. Konferencija o vinskom turizmu

(Reading time: 5 - 9 minutes)
1. G.E.T. Konferencija o vinskom turizmu

Pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma Republike Hrvatske i Udruženja vinarstva Hrvatske gospodarske komore, a u organizaciji udruge za kulturu stola G.E.T., uz potporu Međimurske županije i TZ Međimurja,  16.6.2014. godine održala se prva G.E.T. konferencija o vinskom turizmu s međunarodnim sudjelovanjem

Konferencija je namijenjena  profesionalcima iz vinskog i turističkog svijeta svih segmenata - vinarima, trgovcima, ugostiteljima, touroperatorima, turističkim djelatnicima, marketinškim agencijama, ulagačima i svima ostalima zainteresiranima iz cijele regije.

Predavači koji na konferenciji iz prve ruke sa sudionicima podijelili svoja iskustva i razmišljanja bili su iz Hrvatske, Slovenije, Srbije i Mađarske, redom priznati stručnjaci u području vinskog i ruralnog turizma, a kako je ovo bila prva takva konferencija, tema je bila općenito vinski turizam, sa ciljem pronalaženja zaključaka i smjernica za razvoj ove vrste turizma.

To su: Saša Špiranec, Dijana Katica i Rudi Grula iz Hrvatske, Matjaž Pavlin iz Slovenije, Zoltán Győrffy iz Mađarske, Dušan Jelić i Savo Kesar iz Srbije.

Nakon predavanja održan je okrugli stol prilikom kojeg su se svi sudionici mogli uključiti u raspravu tako da su se mogli čuti različiti primjeri iz prakse.  Rasprava o pokrenutim temama nastavljena je i uz neformalnu degustaciju vina i maslinovih ulja koja su neki od sudionika donijeli kako bi se tako prezentirali.

Moderator konferencije i okruglog stola bio je Tomislav Stiplošek, predsjednik udruge G.E.T. i Centra za razvoj vinskog turizma.

Predavači i teme:

Saša Špiranec, uvaženi vinski konzultant (Vinart d.o.o.) i vinski publicist, autor nekoliko eno-gastro turističkih vodiča ("Vinski Putevi") te suorganizator Dalmacija Wine Expo-a.  Aktivan je u promidžbi vinskog turizma i afirmaciji Hrvatske kao renomirane svjetske vinske regije s visoko kvalitetnim i unikatnim vinima. 

Vinski putevi Hrvatske

Vinske regije Hrvatske su riznica raznolikosti stilova i sorti vina.  Špiranec je istaknuo važnosti odnosa prema vinskim turistima i predložio provedbu ankete među našim vinarima kako bi se dobila prava slika i profil turista koji nam dolaze, te provedbu "registracije posjetitelja"  u svrhu stvaranje baze posjetitelja kao osnove buduće suradnje, pozivanja, informiranja i ostvarivanja dugogodišnjeg gostovanja.

Zoltán Győrffy,  glavni urednik vinskog magazina Pécsi Borozó, osim mađarskih vinskih i gastro tema već više od desetljeća piše za časopise Decanter, VinCE, Gusto, Magyar Konyha o vinima i gastronomiji Hrvatske. Jedan je od osnivača Klastera za Vinski turizam Južnog zadunavlja (Panonske vinske regije), organizator je više vinskih takmičenja.

Vinski turizam i povezivanje

Zoltán Győrffy  je istaknuo da se turizam u Hrvatskoj mjenja na bolje, mada bi promjene mogle biti brže i efikasnije.  Objasnio je važnost međusobne suradnje svih vinskih subjekata na nekom području - između  vinarija među kojima ne smije biti nelojalne konkurencije, ali i vinarija s ugostiteljskim objektima  u okruženju. Kao pozitivan primjer naveo je vinsku cestu Villány, gdje u malom naselju sa svega 3000 stanovnika za vrijeme manifestacija dođeoko 30 tisuća gostiju.

Mr.sc. Dijana Katica, dr.vet.med., predsjednica Uprave HF EKO ETNO GRUPA d.o.o.,  više od dva desetljeća posvećena je razvoju ruralnog turizma, autorica je brojnih  domaćih i međunarodnih projekata i akcija. Proglašena je osobom godine ruralnog turizma jugoistočne Europe u okviru projekta Sacen Internationala  „Birajmo najuspješnije u turizmu Jugoistočne Europe 2013.“

Povezivanje i prezentacija u ruralnom turizmu

Dijana Katica je istaknula bitnost ulaganja u razvoj ruralne Hrvatske, važnost djelovanja i ulogu Turističkih Zajednica u promidžbi istog razvoja, važnosti donošenja pravilnih strategija razvoja turizma i programa ruralnog razvoja, primjenu Pravilnika za Vinske Ceste, te istinsko povezivanje i zajedničke promidžbe svih sudionika. Isto tako, poslovanje s turističkom industrijom je potrebno zbog proširene prodaje i marketinga proizvoda vinskog turizma, povećane promocije uz minimalna ulaganja te ostalih benefita u poslovanju.

Matjaž Pavlin, direktor turističke agencije Kompas Novo Mesto, autor mnogih turističkih akcija, među kojima i nagrađivanih projekata „Turizem v zidanicah“ i „Priča o cvičku na Matjaževom domaćinstvu“

Vino kao sastavni dio turističke ponude i brenda neke regije 

Njegova prezentacija se naslanjala na odličan primjer dobre prakse iz Dolenjske i sastojala se od nekoliko dijela. Priča o cvičku – kako iz prosječnog vina napraviti više nego dobar brend. Turizam u zidanicama – vinske kuće usred vinograda unikatan su oblik turističkog smještaja.  Vino u funkciji turizma – organizacija izleta s vinskom tematikom po Sloveniji, Hrvatskoj i Europi za široke mase i posebnih stručnih ekskurzija za vinogradare. Razglednice kao zanimljiv promotivan materijal. 

Redom primjeri iz kojih možemo mnogo naučiti.

Dušan Jelić, vinski novinar i promotor vinske kulture, osnivač projekta Wines of Balkans, nosioc priznanja za poseban doprinos promicanju vinskog turizma , koje mu je dodijelio Centar za razvoj vinskog turizma u Zagrebu. Prema klout.com, jedan od najutjecajnijih vinskih profesionalaca na socijalnim mrežama.

Vinski turizam i društvene mreže u jugoistočnoj Europi

Njegovo izlaganje baziralo se na potrebi brandiranja jugoistočnih vina u kontekstu europskog vinskog turizma te povezivanja regionalne proizvodnje vina s vinskim turizmom, uz isticanje autohtonog i lokalnog na globalnoj sceni. Vinski turizam bi trebao biti marketinški prioritet. 

Inače, Dušan Jelić je veliki ljubitelj Dalmatinskih vina, a posebno Plavca malog, te stoga i promotor i Hrvatskih vina. Aktivan je na društvenim mrežama koje smatra najvažnijim oblikom moguće promocije vinara ili događanja, ali ističe; morate puno raditi, objavljivati i biti interaktivni sa čitaocima i pratiteljima.

Rudi Grula, Voditelj ureda turističke zajednice Međimurja, vrlo aktivan turistički djelatnik koji podržava mnoge manifestacije i razvio je odličnu suradnju s proizvođačima, ugostiteljima i ostalim turističkim i ne-turističkim subjektima na području Međimurske županije.

Razvoj vinskog turizma destinacije i uloga TZ u povezivanju

U Međimurju se često održavaju događanja za turiste, domaće i strane. Rudi Grula ističe potencijal za turizam činjenicom da imaju u Hrvatskoj najrazvijeniju infrastrukturu "u brdima"; asfaltirane ceste, voda, struja i čak plin u svakoj kleti. Razvoj branda "Pušipel"  kojeg su Međimurci tako dobro prihvatili, uzgojili i rade kvalitetna vina, a još više priču o istom. Ističe važnost organiziranje Vinske Ceste i suradnju iste s Europskim udruženjem vinskih cesta http://visegradwineroute.eu/ , te isto tako web promociju, a koju imaju dobro ažurnu na čak tri adrese.

Međimurska Vinska cesta

 Male vrijednosti se ne nameću - njih treba otkrivati! U ovoj maksimi sadržana je sva draž vinogorja Međimurje, najmanje vinske regije na krajnjem sjeveru Hrvatske. Na malom i sadržajima zgusnutom prostoru, na izrazito pristupačnoj i dobro označenoj vinskoj cesti osnovanoj 2004. godine, čeka vas četrdesetak obiteljskih vinarija (vinskih kuća). Tu raste dvadesetak bijelih sorti čiju vrijednost potvrđuje sve veći broj međunarodnih priznanja, a i nekoliko crvenih kontinentalnih sorti. Prednjače sauvignon, chardonnay, silvanac zeleni, rajnski rizling, muškati, pinot crni, cabernet sauvignon i pušipel - jedina autohtona vinska sorta Međimurja. Regionalni brand Pušipel je lagano bijelo pitko vino živahnog karaktera i decentnih voćno citrusnih aroma s grafitnim mineralnim tonovima.

Savo Kesar, organizator Mediteraneo festivala u Beogradu, ovaj put nije predstavio svoj festival, nego se osvrnuo na projekte koje Srbija priprema i koji samo čekaju ulazak države u EU i natječaje, tako da će vrlo brzo izgraditi sve preduvjete za kvalitetan vinski turizam uz već tradicionalni gastro i vrlo značajan segment jakih alkoholnih pića kroz proizvodnju poznatih šljivovica. 

Blue Danube Route projekt 

Jedan od tih projekata, koji je već dobrim dijelom zaživio, jest Blue Danube Route, projekt koji povezuje Put rimskih Imperatora  i Vinski put Dunava, a spaja 10 država regije - što brodom, što automobilom, što vlakom, što motorom, što biciklom... i u velikoj mjeri utječe na prekogranični vinski turizam.

Moderator konferencije i okruglog stola: Tomislav Stiplošek, predsjednik udruge G.E.T. i Centra za razvoj vinskog turizma.

Okrugli stol: pozicioniranje ponude vinskog turizma kroz primjere sudionika konferencije i njihovi komentari i razmišljanja o temama s ranijih predavanja.

Zaključci:

Eno-gastro turizam je svakako u porastu. Činjenice govore da trenutno svaki peti turist dolazi zbog ponude hrane i vina. S obzirom na raznolikost autohtonih vina i jela, turistima možemo ponuditi puno na vrlom malom prostoru. Međutim, potrebna je strategija razvoja eno-gastro turizma, marketinška strategija te edukacija vinara, vlasnika OPG-ova i ostalih davatelja usluga u ruralnom turizmu.

Najbitnije je to da treba brendirati Hrvatsku kao eno-gastro destinaciju, što trenutno ne radimo.

I naravno, bitno je povezivanje sa susjednim zemljama u regiji.

Što se tiče zakonodavstva, postoje određeni pravilnici, prijedlozi i materijali koji su pripremljeni, ali nisu uvršteni u zakone, a to je osnovni preduvjet da bi mogli sprovesti sve ostalo navedeno.

Jedan od zaključaka je i taj da zemlja kao što je Hrvatska, kojoj je turizam jedna od osnovnih, ako ne i najjača privredna grana, morala bi imati ministra turizma za potpredsjednika vlade radi jednostavnije koordinacije između svih ostalih ministarstava koji na bilo koji način dodatno utječu na ponudu i realizaciju u ruralnom turizmu uopće. Primjerice, sad postoje određeni projekti koji stoje zbog neusuglašenosti poljoprivrednog, gospodarskog i turističkog sektora.

U Eno-gastro turizam trebalo bi se više ulagati, prvenstveno kroz marketing i edukaciju, jer se on odvija kroz cijelu godinu, ne samo nekoliko mjeseci ljetne sezone i kao što je zaključeno na 1. GET konferenciji, ne treba nam nužno more. Kao primjer, možemo otići u susjednu nam Sloveniju i pogledati njihov „turizam v zidanicah“ koji je vrlo lako preslikati u Hrvatskoj.

Planovi organizatora:

Započeti tradiciju održavanja konferencija vinskog turizma na kojima će se okupljati vodeći stručnjaci iz zemlje i svijeta, u cilju organizacije kontinuirane razmjene znanja i iskustava te unapređenja tog specifičnog oblika turizma.

Zbog toga se već prionulo organizaciji druge G.E.T. konferencije o vinskom turizmu koja će se održati početkom studenog.

O udruzi G.E.T.

Udruga za kulturu stola G.E.T. ima sjedište u gradu Zagrebu, a djeluje na području cijele Hrvatske i izvan nje. Od aktivnosti udruge izdvajamo TV emisiju G.E.T. Report koja promiče vinski i gastro turizam i Centar za razvoj vinskog turizma koji je postavljen u prostoru HL Casina International, a cilj mu je poticati razvoj i promicanje vinskog turizma kroz suradnju s novinarima drugih medija, održavanje prezentacija i edukacija te kroz vlastite projekte. Neki od tih projekata su kategorizacija vinarija, Ciklo G.E.T. Tour i sada konferencija o vinskom turizmu