Stručnjaci na okruglom stolu u sklopu nacionalne kampanje Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne raspravljali o problemu maloljetničke konzumacije alkohola – Prema rezultatima istraživanja, gotovo tri četvrtine učenika do kraja osnovne škole proba alkohol
Grupacija proizvođača piva, slada i hmelja HGK-a i Ministarstvo zdravlja u Europskom domu organizirali su okrugli stol na temu sprečavanja maloljetničke konzumacije alkohola, a sve to u sklopu aktualne nacionalne kampanje Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne koja ima za cilj podići svijest javnosti o nužnosti poštovanja i provedbe zakona kojim je zabranjena konzumacija i prodaja alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina.
O trendovima maloljetničke konzumacije alkohola u Hrvatskoj i aktivnostima u sklopu te društveno odgovorne kampanje govorili su:
dr. Dunja Skoko-Poljak – voditeljica Sektora za javno zdravstvo Ministarstva zdravlja
dr. sc. Ljiljana Muslić – psihologinja s Odjela za promicanje mentalnog zdravlja i prevenciju ovisnosti HZJZ-a
Ema Culi – direktorica Sektora za trgovinu HGK-a
Ines Mihajlović – prof. psihologije u II. osnovnoj školi Bjelovar
Tina Puhalo Grladinović – predsjednica PR odbora Grupacije proizvođača piva, slada i hmelja HGK-a
Ines Mihajlović, Ema Culi, dr. sc. Ljiljana Muslić i dr. Dunja Skoko-Poljak
„Rezultati mnogobrojnih istraživanja pokazuju da maloljetnici u Hrvatskoj sve više i sve ranije počinju konzumirati alkohol“, izjavila je u uvodnom obraćanju Tina Puhalo Grladinović i dodala: „Stav svih članica Grupacije vrlo je jasan – ne podržavamo maloljetničku i prekomjernu konzumaciju alkohola jer smo svjesni štetnosti koju može imati na ljudski organizam. Zadovoljstvo nam je što su ovu kampanju prepoznali naši partneri i stručnjaci koje smo danas okupili kako bismo zajedno apelirali na nužnost dosljednog provođenja zakona kojim su zabranjeni i kažnjivi prodaja i posluživanje alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina. Vjerujemo da ovom kampanjom, kao vodeći domaći pivari, preuzimamo odgovornost kako bismo utjecali na savjest svih članova društva i potaknuli ih da djeci kažu ne kada se nađu u poziciji točiti im ili prodavati alkohol.“
Predsjednica PR odbora Grupacije proizvođača piva, slada i hmelja HGK-a također je ovim putem zahvalila na potpori partnerima u kampanji – Ministarstvu zdravlja te Cehu ugostitelja Hrvatske obrtničke komore i Udruženju trgovaca Hrvatske gospodarske komore, čiji su zaposlenici i prodajno osoblje na prvoj liniji provedbe kampanje.
Važnost multisektorske suradnje na ovakvim projektima kojima je cilj zdravlje cjelokupne zajednice istaknula je dr. Dunja Skoko-Poljak: „Ministarstvo zdravlja podupire sve društveno odgovorne kampanje kojima je cilj unapređenje zdravlja stanovništva. Ova kampanja pokazuje koliko može biti uspješna multisektorska suradnja u projektima od općeg interesa. Upravo takva međusektorska i višerazinska partnerstva preporučuju i mnoge smjernice Svjetske zdravstvene organizacije i Europske komisije kao i nacionalne strategije sprečavanja zloupotrebe alkohola. Suradnjom s domaćim pivarima i ostalim partnerima osigurali smo provođenje kampanje za 360 stupnjeva, čime smo omogućili maksimalnu razmjenu iskustava i kvalitetnu realizaciju samog projekta.“
Da je kampanja Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne prijeko potrebna našem društvu dodatno potvrđuje podatak kako je gotovo tri četvrtine učenika do kraja osnovne škole probalo alkohol. To je rezultat istraživanja iz 2013. godine koje je provedeno među 2267 učenika u Bjelovarskobilogorskoj županiji uz podršku te Županije, Zavoda za javno zdravstvo Bjelovarskobilogorske županije te Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar.
Ines Mihajlović, Ema Culi, dr. sc. Ljiljana Muslić, dr. Dunja Skoko-Poljak, Tina Puhalo Grladinović i Mario Harapin
Ove zabrinjavajuće rezultate istraživanja komentirala je stručna suradnica psihologinja u II. OŠ Bjelovar, profesorica psihologije Ines Mihajlović: “Cilj ovog istraživanja bio je ispitati učestalost pojedinih oblika rizičnih ponašanja kod učenika osnovnih i srednjih škola na području Bjelovarsko-bilogorske županije. Na osnovi ovih rezultata alkohol je prihvaćeno sredstvo za opuštanje i zabavu među mladima, što, nažalost, podržava oko 30 posto roditelja, osobito kod maturanata. Istraživanje pokazuje kako isti stav dijeli i prodajno osoblje, s obzirom na to da mladi većinom nabavljaju alkohol u trgovini. Time smo došli do zaključka da je krajnje vrijeme spriječiti proturječne poruke u društvu i svima jasno dati do znanja koliko je važno djeci reći ne prilikom potencijalne konzumacije alkohola.“
Daleko od ovog zaključka nisu ni posljednji rezultati Europskog istraživanja o pušenju, pijenju alkohola, uporabi droga i rizičnim čimbenicima (ESPAD iz 2011. g.), provedenog u 37 europskih zemalja među 105.000 učenika, prema kojima se Hrvatska nalazi na trećem mjestu kad je u pitanju maloljetnička konzumacija alkohola. Rezultati ujedno pokazuju porast ekscesivnog pijenja, poznatog kao binge drinking, među dječacima i djevojčicama u Hrvatskoj. Mnogobrojna istraživanja pijenja alkoholnih pića tijekom adolescencije utvrdila su i visoku povezanost opijenosti i sudjelovanja u tučnjavama, skrivljenih prometnih nesreća, izlaganja riziku od maloljetničke trudnoće i mnogih drugih crnih scenarija.
Upravo zbog svega navedenog organiziran je okrugli stol na kojem je zaključeno kako odgovornost za zdravlje djece i mladih leži na svim članovima društva, posebice ako se uzme u obzir da Hrvatska ima zakon kojim je maloljetnička konzumacija alkohola jasno zabranjena.
Nacionalna kampanja Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne provodi se od 15. studenoga do 15. prosinca na ukupno tisuću prodajnih mjesta i kafića u cijeloj Hrvatskoj, a u njoj sudjeluju i Billa, Brodokomerc Nova, Konzum, Spar, Studenac i Union. Kampanju prati i spot u režiji Dalibora Matanića kojim se također apelira na savjest mnogih koji se nalaze u položaju da maloljetnicima prodaju alkohol.