Ovu subotu uručeni su certifikati o proizvodnji voća i povrća te još ponekih proizvoda proizvođačima na Ludbreškoj tržnici. Dodjela certifikata, koju ova tržnica organizira treću godinu zaredom, sastavni je dio projekta promicanja domaće poljoprivredne proizvodnje te prodaje voća i povrća garantiranog teritorijalnog porijekla.
– Nama je jako drago da smo sudionik ovoga projekta i da svi oni koje dolaze na tržnicu, mogu kupiti od izvornih proizvođača hranu za svoje potrebe. U današnje vrijeme je važno znati porijeklo proizvoda kojega jedete, i da to nisu proizvodi iz raznih zemalja, već naši domaći, hrvatski, ludbreški proizvodi. Podupiremo ovaj projekt, podupiremo naše poljoprivrednike i pozivam ih i ovim putem da iskoriste sve mogućnosti koje im Grad Ludbreg stavlja na raspolaganje i našu pomoć u promicanju. – poručio je gradonačelnik Dubravko Bilić.
Projekt u pokrenule Udruga hrvatskih tržnica (UHT) i Zajednica udruga hrvatskih povrćara još 2006. godine s ciljem označavanja povrćarskih kultura proizvedenih na području Republike Hrvatske, a koje se izravno na ovlaštenim tržnicama nude potrošačima.
Više o samom projektu i nastojanjima organizatora, pročitajte u nastavku.
Ovim projektom želimo zaštiti i razvijati interese svih sudionika u izravnoj prodaji svježih i domaćih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji se nude i prodaju na tržnicama. Nizom marketinških aktivnosti možemo utjecati na bolju i kvalitetniju opskrbljenost stanovnika domaćim proizvodima te osnažiti i dopuniti turističku ponudu gradova. Smatramo da su tržnice značajno mjesto komunikacije hrvatskih seljaka i potrošača te da mogu dati svoj doprinos održivosti i razvoju domaće poljoprivredne proizvodnje. One predstavljaju, osim toga, i veliki potencijal za daljnji razvoj kanala izravne prodaje seljačkih proizvoda i imat će sve veću ulogu u kvalitetnoj prehrani stanovništva.
Realizacijom ovog projekta i razvojem tržničke djelatnosti povećat će se ukupni obujam potrošnje domaćih poljoprivrednih proizvoda, što će imati izravan utjecaj za potrebom povećanja i vlastite poljoprivredne proizvodnje. Tako utječemo i na gospodarski razvoj i održivost ruralnog prostora.
Time bi se ublažile i izbjegnule one negativne posljedice koje se javljaju uslijed većeg prodiranja prehrambenih proizvoda iz zemalja EU, ali i tranzicijskih zemalja srednje i istočne Europe, uz istodobno očuvanje tradicionalnih vrijednosti seoskog prostora. U isto vrijeme zaštićuje se potrošača od proizvoda, koji se često prodaju pod imenom “domaće i tradicionalno”, a u stvari su proizvodi sumnjive kvalitete i porijekla.
Svaki proizvođač koji je želio sudjelovati u sustavu certificiranja morao je ispuniti sljedeće temeljne uvjete za pravo na stjecanje certifikata o porijeklu svojih proizvoda, službenog naziva „Uvjerenje o porijeklu“:
- Biti član udruge proizvođača povrća i voća županije
- Dati dokaze o posjedovanju ili najmu poljoprivrednog zemljišta
- Obaviti nadzor o uvjetima proizvodnje od strane povjerenstva za izdavanje „Uvjerenja o porijeklu“.
Na temelju izvršenog nadzora i utvrđivanjem uvjeta izdaje se proizvođaču od strane Povjerenstva uvjerenje (certifikat) o porijeklu određenih vrsta voća, povrća za koje je utvrđeno da ih proizvodi na svojem gospodarstvu. Svakog proizvođača koji je stekao uvjerenje može se bez najave tijekom razdoblja proizvodnje kontrolirati i na temelju činjeničnog stanja ako za to postoje razlozi oduzeti uvjerenje o porijeklu. Osim toga provodi se i kontrola količina i vrsta voća i povrća koje se prodaju i na samoj tržnici. Certificirani proizvođači ne smiju u svojoj ponudi povrća imati vrste voća i povrća za koje nije utvrđeno da ih proizvode na svojem gospodarstvu niti smiju prodavati tuđe proizvode.
Oznaka „Proizvodi hrvatskog seljaka“ registrirana je u Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo RH. Vlasnik Oznake je Udruga hrvatskih tržnica.
Proizvođači koji ispune uvjete biti će posebno označeni i vizualno obilježeni, a prema uvjetima i mogućnostima na tržnicama gdje je to moguće ostvariti biti će i smješteni na poseban dio tržnice. Na samom uvjerenju (certifikatu) nalaze se svi podaci o gospodarstvu (adresa, djelatnost, vrste voća i povrća i sl.) koji kupcu daju puno informacija o proizvodima. Osim toga u sklopu cijele tržnice provodit će se marketinške aktivnosti koje imaju za cilj poticanje kupnje proizvoda izravno od proizvođača s poznatim porijeklom, te konzumiranje svježeg, odnosno sezonskog voća i povrća.
Udruga hrvatskih tržnica