Vinski turizam

Kategorizacija vinarija

Kada govorimo o kategorizaciji vinarija Centra za razvoj vinskog turizma, tada vinarije gledamo s turističkog aspekta.

Vinski turizam je jedna od novijih grana turizma i u velikoj je ekspanziji. Bitna je činjenica da Hrvatska još može ponuditi velik broj autohtonih sorti vina, ali isto tako i zanimljivih i ekološki uzgojenih namirnica, što je turistima itekako zanimljivo jer je toga u visoko razvijenim zemljama sve manje.

Mi  smo turistička zemlja, i turizam bi nam trebao biti jedna od glavnih grana djelatnosti pa je logično da turiste dovedemo u vinarije. Tu će turisti najbolje osjetiti ono što ta vinarija kroz svoja vina želi reći. Upoznat će se s poviješću kraja, načinima proizvodnje i uzgoja, kušat će vino uz samog proizvođača... To je ono što nazivamo prodajom „vina doživljaja“.

Za same vinare to je, u principu, najbolja prodaja – prodaja na kućnom pragu, što znači: novac praktično odmah i naravno, direktan kontakt s kupcem. To je i potencijalni izvoz i to na dva načina. Prvi je takozvani  nevidljivi izvoz ili izvoz na licu mjesta, odnosno potrošnja stranih tursta. Drugi je reklama koja se dobija takvom prodajom jer će zadovoljni turisti i u svojoj zemlji potražiti to isto vino.

Ciljevi i očekivanja

Turistima nije bitan samo proizvod, već cijeli doživljaj. Zato smo odlučili provesti kategorizacju vinarija temeljenu prvenstveno na aspektima turističke ponude.  Cilj je na taj način turistima olakšati izbor gdje, kada i kamo otići, što mogu očekivati i ono najbitnije, unaprijed im dati do znanja što svakako trebaju probati, jer mnogi od njih ne poznaju naše vinarije i vinare, a domaćini se ne sjete ponuditi neke proizvode, ili čak smatraju da su neki proizvodi „preobični“, a upravo su takvi proizvodi turistima interesantni. Primjerice: malo tko ima priliku probati domaću kvasinu od plavca iz male bačvice. Nama je to možda uobičajena stvar, nešto „za doma“, ali stranom turistu je itekako zanimljiva.

Očekujemo da ćemo tim projektom i vinarima, posebice manjima, olakšati poslovanje u jednoj sasvim novoj grani njihove djelatnosti, a to je vinski turizam. Kroz ovakav projekt moći će naučiti na koji način komunicirati s turistima, što i kako istaknuti od svojih proizvoda. Očekujemo da ih kategorizacija potakne na što bolje uređenje svojih objekata i razvijanje kvalitete ukupne ponude.

Isto tako, kroz G.E.T. vodič (gastro-eno-turistički vodič), ćemo na jednom mjestu objediniti sve vinare Hrvatske te tako vinsku scenu približiti publici , a G.E.T. vodič će time postati dobar marketinški alat svima koji direktno ili indirektno sudjeluju u ponudi vinskog turizma.

Sistematizacija kategorija

Vinarije ćemo, prema kriterijima,  razvrstati  u pet različitih grupa.

Preporuka – vinarije koje ne zadovoljavaju dovoljan broj kriterija, ili ne ispunjavaju jedan od bitnih kriterija da bi ih svrstali u kategoriju s oznakom zvijezdice, ali smatramo da su dovoljno zanimljive da ih gosti posjete.

Jedna zvijezdica – vinarije koje zadovoljavaju sve minimalne uvjete za dobru turističku prezentaciju.

Dvije zvjezdice – vinarije koje, na neki način, sadržavaju kompletnu turističku ponudu, uključujući i smještaj, vlastiti ili u blizini. Vinska ponuda je također bitna.

Tri zvjezdice – vinarije koje svojom ponudom odskaču od standarda, zadovoljavaju sve najviše kriterije i posebno drže do očuvanja autohtonih proizvoda i običaja

Excellence star (zvijezda izvrsnosti) – vinarija zadovoljava sve kriterije za kategoriju tri zvijezdice, ali i dodatne sadržaje koji njihovu prezentaciju dižu na puno višu razinu i stvaraju nezaboravan doživljaj. Kada kažemo sadržaj, to može biti i primjerice: privatna luka za pristup jahtama, konjički klub ili golf klub, razina luksuza i slično.

Kriteriji

Preporuka – vinarije koje ne zadovoljavaju dovoljan broj kriterija, ili ne ispunjavaju jedan od bitnih kriterija da bi ih svrstali u kategoriju s oznakom zvijezdice, ali smatramo da su dovoljno zanimljive da ih gosti posjete. Moraju zadovoljavati minimalnu kvalitetu vina i minimalne higijenske uvjete.

Jedna zvijezdica *

  • Kušaona, na neki način odvojena od podruma.
  • Barem jedno visoko kvalitetno vino.
  • Uz degustaciju vina nude jednostavne zalogaje autohtone gastronomije kao npr.  suhomesnate nareske, sir, ulje i slično.
  • Uređen prilaz i parkiralište. Pravilno postavljene putokaze.  
  • Radno vrijeme: preporučamo barem rad vikendom, ali prihvaćamo i rad po najavi.
  • Prezentaciju vodi vinar ili članovi obitelji, eventualno zaposleni djelatnik.
  • Vlastiti identitet i prepoznatljivost vinarije.

Dvije zvjezdice **

  • Sve kao prethodno i više:
  • Posluživanje iz vlastite kuhinje ili uz korištenje cateringa
  • Barem 25% ponude su vrhunska vina (a minimalno jedno), barem isto toliko visoko kvalitetna, a ostala mogu biti kvalitetna vina.
  • Suradnja s lokalnim proizvođačima hrane.
  • Blizina vinograda (da je vidljiv iz vinarije) ili pokazni vinograd pored vinarije.
  • Objekt uređenjem uklopljen u okolinu (prednost autohtonim obilježjima). Uređen okoliš.
  • Asfaltirani ili uređeni prilaz i parkiralište; minimalno za dolazak minibusa.
  • Radno vrijeme: preporučamo svakodnevno radno vrijeme, prihvaća se rad vikendom, a ručkovi ili večere te stručna vođenja po najavi.
  • Prezentaciju vodi vinar, enolog, ili educirani prezenter. Mogućnost tečne komunikacije barem  na engleskom jeziku.
  • Višejezičan informativni materijal.
  • Smještaj, vlastiti ili u neposredoj blizini (eventualno organiziran prijevoz)
  • Kušaona i smještaj trebaju zadovoljavati kapacitetom primitak minimalno deset osoba (poželjno za smještaj u odvojenim sobama, klasa razine 3 hotelske zvijezdice).

Tri zvjezdice ***

  • Sve kao prethodno i više:
  • Gastro ponuda (vlastita kuhinja ili catering) visoke kvalitete.
  • Mogućnost stručno vođenog sljubljivanja vina iz ponude i odgovorajuće hrane.
  • Barem 50% ponude su vrhunska vina, a ostalo visoko kvalitetna.
  • Suradnja s lokalnim proizvođačima hrane i suvenira (mogućnost prodaje tih proizvoda).
  • Povezanost s povješću i izvornošću kraja te očuvanje lokalnih običaja.
  • Asfaltirani prilaz i parkiralište za barem dva minibusa i više automobila.
  • Radno vrijeme: svakodnevno. Ručkovi, večere i vođene stručne degustacije mogu biti po najavi.
  • Organizirana dostava kupljenog vina.
  • Kušaona i smještaj trebaju zadovoljavati kapacitetom primitak minimalno dvadeset osoba (smještaj u odvojenim sobama, klasa razine 4 hotelske zvijezdice).

Excellence star

  • Sve kao prethodno i više:
  • Vlastiti smještaj
  • Vlastita priprema hrane
  • Dodatni sadržaji koji njihovu prezentaciju dižu na puno višu razinu i stvaraju nezaboravan doživljaj. To može biti i primjerice: privatna luka za pristup jahtama, konjički klub ili golf klub, razina luksuza i slično.

Metode ocjenjivanja

U ocjenu ulaze:

Podrum i kušaona

  • kvaliteta vina
  • tehnologija i higijena u podrumu
  • uređenje i izvedba gradnje
  • autentičnost
  • autohtone sorte

Gastro ponuda

  • razina usluge unutar zakonskih mogućnosti , odnosno prema registraciji
  • autohtoni proizvodi
  • prezentacija, sljubljivanje vina i hrane
  • vlastita proizvodnja  hrane
  • uključivanje lokalnih proizvođača u ponudu

Vanjski izgled

  • Uklapanje u okolinu
  • Blizina vinograda
  • Odgovarajuće označavanje (putokazi), prilaz, parkiralište
  • Smještaj
  • Vlastiti smještaj ili u neposrednoj blizini. Eventualno organiziran prijevoz.
  • Adekvatna razina kvalitete.
  • Kapacitet.

Prezentacija

  • Stručnost i kvaliteta. Komunikacija sa stranim turistima.
  • Povezanost s poviješću i izvornošću kraja.
  • Stvaranje vlastitog identiteta i prepoznatljivosti vinarije, vlastita priča.
  • / npr: vilenjaci koji rade vino vinarije Bolfan, vještice koje lutaju Cibanovim hisom, Bosso i njegova kćer pretočeni u vina Senjković i slično./
  • Osobnost vinara kao dio prezentacije

Ostalo

  • Radno vrijeme.
  • Prodaja suvenira i proizvoda lokalnih proizvođača.
  • Suradnja s lokalnom turističkom zajednicom
  • Dodatni sadržaji.

Prilikom ocjenjivanja različiti elementi donose bodove na slijedeći način:

  • Prezentacija i opći dojam      40%
  • Ponuda vina                         30%
  • Sve ostalno navedeno           30%

Napomene:

Kod kvaltete vina zadržavamo pravo procjene kvalitete koju ćemo donijeti na osnovu ocjene Zavoda za vinogradarstvo i vinarstvo, ocjena u stručnim publikacijama, recenzija istaknutih kritičara i nagrada renomiranih festivala.

Opći dojam je doživljaj turista i ocjenjuje se ukupna usklađenost svih elemenata.  To znači da, ako neki od elemenata iskače kvalitetom iznad ili ispod ostalih, neće vinariji donijeti veću ili manju ocjenu koju žiri donosi prema vlastitoj procjeni, koristeći navedene kriterije kao smjernice.

Žiri

Žiri sačinjavaju članovi predsjedništva udruge  G.E.T. koji pri donošenju konačne ocjene, u obzir uzimaju:

  • mišljenje novinara koji glasaju za Bijeli grozd
  • mišljenje publike koja glasa za Bijeli grozd
  • zaključke više kontrolora koji su svi osobe s edukacijom i  iskustvom  u turizmu
  • savjete stručnjaka iz područja etnografije i urbanizma, turističkih djelatnika

Bijeli grozd

Bijeli grozd je nagrada koju Centar za razvoj vinskog turizma dodjeljuje svake godine.  Za vinarije, dodjeljuje se u dva segmenta – nagrade publike i nagrada novinara. Nagrada publike podijeljena je na manje i veće podrume.

Ocjena za Bijeli grozd se dodjeljuje prema glasovima za svaku godinu zasebno i nije direktno vezana uz broj zvjezdica, ali se uzima u obzir mišljenje glasača, posebice ako pokazuje stalni napredak ili pad kvalitete.


Vodič

Vodič je marketinški i komunikativni alat za promociju vinske scene. U njemu će biti navedene sve vinarije uz pretragu po regijama, nazivima, sortama,  kategorijama i ključnim riječima te će tako olakšati turistima odabir lokacija i unaprijed ih informirati što gdje mogu očekivati.

Također, turisti će imati mogučnost ocjenjivanja i komentiranja posjećenih vinarija, a kroz to ćemo vršiti analitiku zadovoljstva gosta, njihovih želja i potreba te sagledati gdje su greške i kako ih ispraviti. Analize će biti dostupne svima zainteresiranima.

Jedna od kategorija u vodiču bit će Vinski prijatelji, gdje će s jednom fotografijom, osnovnim opisom i kontaktom biti predstvaljeni svi ostali objekti   gastronomske, kulturne i turističke ponude u regiji. Njih nećemo ocjenjivati, ali se ovdje nalaze da bi turist dobio potpunu informaciju. Jedini uvjet je kvaliteta.

Osim toga, vodič služi u organizaciji održivog razvoja.

Održivi razvoj

Smatramo da ovakav veliki projekt koji se ne temelji na radu jedne godine, već je konstantan i zahtjeva konstantan rad, mora imati viziju održivog razvoja i stabilnog financiranja. Ne želimo naplaćivati proizvođačima, jer je to najbolji način da zadržimo objektivnost kod kategorizacije.  Da ne bi ovisili o službenim institucijama i njihovim donacijama, odlučili smo se za slijedeći model:

Svi koji su uvršteni u vodič  će za članove udruge G.E.T. odobriti popuste na sve ili dio svojih proizvoda i usluga.  Visinu popusta i na koje proizvode ili usluge se odnose ponuđači biraju sami. Da bi članovi ostvarili popust, trebaju pokazati člansku iskaznicu. Udruga će članarinu naplaćivati godišnje 150 kuna što smatramo da nije puno i da si većina ljudi može priuštiti.

Nadamo se da ćemo time pridobiti velik broj ljudi koji će postati članovi upravo zbog tih popusta,a to je ono na čemu baziramo održivi razvoj. Ponuđači dobijaju goste (klijente), da bi oni ostvarili određeni popust, plaćaju članarinu, koja nije visoka i kroz godinu im se sigurno financijski isplati, a ako to gledamo na godišnjoj razni i većem broju članova,  razumljiv je da je to projekt koji se svima isplati. Bilo bi poželjno da i proizvođači, odnosno davatelji usluga, budu članovi udruge G.E.T.  i time pomažu naš rad, ali to nije uvjet, kao što nećemo brisati iz vodiča one koji ne odobre popuste za naše članove.