Ljudi su po prirodi kompetitivna bića, neki više, neki manje, baš kao i u svemu u životu. Upravo ta želja za uspjehom potiče nas da nadilazimo svoje granice, postižemo zadane ciljeve i ostvarimo snove. Međutim, valja biti oprezan i svoju kompetitivnost treba nadzirati i usmjeravati. Naime, ako joj dozvolimo da ode u krivom smjeru, na kraju ćemo se osjećati neispunjeno. Donijeti odluku o započinjanju vlastitog posla jedna je od težih i odvažnijih odluka u životu, a poslovno okruženje i suradnja tu igraju veliku ulogu.
Želimo biti prvi i najbolji, kako u poslu tako i u privatnom životu, te nerijetko teško podnosimo poraze i činjenicu da je netko uspješniji. No, činjenica je da je konkurencija nešto najbolje što nam se može dogoditi, privatno i poslovno. Važno je samo da je ta konkurencija zdrava, a onu nezdravu valja izbjegavati u širokom luku.
Zdrava konkurencija podrazumijeva timski duh i doprinos svih članova neke grupe ili zajednice. Zdrava konkurencija odnosi se na situaciju kada pojedinac želi uspjeti, ali se ujedno raduje uspjehu drugih. Nezdrava konkurencija ne dopušta nam da jasno vidimo vlastiti napredak jer smo, umjesto na sebe, usredotočeni na druge. Umjesto evaluacije vlastitog uspjeha, grizemo se jer nismo dobri kao konkurencija. Činjenica je da kod zdrave konkurencije drugi imaju mogućnost uspoređivanja i napretka, a mi poticaj raditi na sebi i dodatno se truditi biti bolji. Naime, ako je usluga ili proizvod kvalitetan, onda se nemamo čega plašiti.
Pozitivnu i zdravu konkurenciju cijeni naša Chellica, Glorija Katalinić te kaže: „Konkurencija? To je nešto što me tjera da budem još bolja u svome radu, još kreativnija i uvijek u potrazi za još boljim namirnicama. Konkurencija je nešto što pokreće moje male sive stanice, kao kod Poirota, da još više razmišljam kako oduševiti nepca svojih gostiju. Konkurencija je dobra jer ti ne dozvoljava da se ulijeniš i stojiš na mjestu, uvijek te pokreće ako ti to želiš. Najlakše je sjediti i reći: evo konkurenti su otvorili lokal pokraj mene i sad mi otimaju sve goste! To nije istina; tržište je dovoljno veliko za sve i ne jede ti se svaki dan isto. Ako i imamo isti proizvod svatko ima svoj način izrade tako da to u konačnici nije isti proizvod. Na primjer, na tržištu je zastupljeno jako puno vina, no ima i puno sorti, a tako je i sa pizzerijama. Pa ako i imamo istu vrstu sorte, uzmimo na primjer Malvaziju, ponekad želim popiti od Kozlovića, a ponekad od Cossetto. Obje su vrhunske, ali mi ne pašu uvijek isto. Mi imamo svoju izvedbu izradu pizze koju zovem američko-slavonski stil. Volimo da svega ima puno, da pizza bude bogata, tijesto debelo, ali isto tako uživamo otići u Spizzu na tanku pizzu ili u Bastu na napolitanski stil. Volimo jesti pizzu i drago mi je vidjeti raznovrsnu ponudu na našem tržištu. Uvijek sam za zdravu konkurenciju. Na primjer, u slučaju popunjenosti našeg lokala svog gosta rado ću uputiti u drugi lokal, za čijeg vlasnika znam posao radi s ljubavlju i da gost ide na dobro mjesta. S druge strane, svjesna sam da i ja radim dobar posao te da će mi se taj isti gost drugom prilikom vratiti. Kada govorimo o dobroj konkurenciji, mi si nismo neprijatelji, već sasvim suprotno, partneri i podrška jedni drugima. Negativna konkurencija proizlazi kada se posao radi isključivo iz profita, bez znanja i ljubavi. Ako nekoga kopiraš normalno da original smatraš konkurencijom jer, realno, ti nemaš svoj proizvod, svoju ideju, plan i cilj poslovanja osim profita na tuđoj ideji i inovativnosti.“
Umjesto na negativnu konkurenciju, energiju usredotočite na dobre poslovne odluke i razvoj strategije, a evo nekoliko dobrih ideja:
Analizirajte ciljano tržište i prepoznajte tko su vam konkurenti: Pronalaženje i razumijevanje ciljnoga tržište je ključno. Ako znaš kome prodaješ proizvod, znat ćeš i koji je najbolji način komuniciranja s kupcima te si tako povećati šansu za uspjehom.
Budite brzi i dostupni: Ključno je uvijek biti dostupan, ne pribjegavati prokrastinaciji te na upite odgovarati pravovremeno.
Budite stručni i prisutni. Praćenje trendova na tržištu, uvođene inovacija, neprestana edukacija, dobri i kvalitetni materijali, korištenje društvenih mreža te dobrih rješenja održat će pozitivnu reputaciju vašeg poslovanja.
Veselite se tuđem uspjehu: Zauzmite pozitivan stav prema pobjedi i porazu te slavite uspjehe drugih. Neka vam to bude motivacija, a ne prepreka.
Prestanite se uspoređivati s drugima: Teško je oduprijeti se i ne uspoređivati se s drugima, no činjenica je da možete kontrolirati jedino sebe, ne i druge. Radije energiju usmjerite na poboljšanje svog poslovanja.
Sami sebi budite najveća konkurencija: Ovo je ključ uspjeha – fokusirajte se na napredak, a ne na savršenstvo.
„Budi svoj, vjeruj u sebe i radi što voliš, stvori svoju priču, i uspjeh ti je zagarantiran. Ljudi vole inovativnosti, raznolikost ponude i kako sam rekla u početku – ne jede nam se svaki dan ista pizza, ćevapi, tjestenina… Tržište je dovoljno veliko za sve. Uspjeh ne dolazi preko noći već se gradi godinama. U poslu, ali i životu, uvijek se vodim onom narodnom: ‘Tko brzo i visoko leti, još brže i niže pada’, tako da treba ići polako, stepenicu po stepenicu i uživati s ljubavlju u onome što radiš. Uzaludno je energiju trošiti na ljubomoru, radije je usmjerite ka uspjehu,“ zaključuje Glorija.
I zapamtite, uspjeh se ne svodi samo na pobjedu i poraz. Takav stav vrlo često nas odvodi do loših poslovnih odluka i postupaka.